Ha feltelepítetted és elindítod a GIANTS Editor programot, ezt a nézetet fogod látni. Ha azt akarod, hogy a többi kezelőpanelt is lásd, meg kell azokat külön nyitni a (Window) menüpontban.

 

Viewport (Aktuális munkalap):

Navigation (Navigálás):
A navigáció az Autodesk Maya program elvén alapul. Ha még nem nyitottad meg a szerkesztővel a pályát.  Azt javaslom, gyorsan nyiss meg egy egyszerű i3d fájlt, pl. egy gépet, másképp nem fogja látni az üres térben a hatás. Ha a megnyitás után mindent sötéten látsz, hozz létre egy fényforrást.  
Create/Light.
Rövidítés értelmezése:
BEG = bal egérgomb
JEG = jobb egérgombbal
KEG = középső egérgomb
Alt + BEG = Nyomja meg és tartsa lenyomva az Alt billentyűt és a bal egérgombot.

Az
Alt + BEG forog a kamera.
Alt + JEG mozog a kamera előre-hátra.
Alt + KEG okozza, hogy a kamera (pan) mozgatás jobbra-balra, le-fel.
Fontos! A mozgatás sebességét, erejét a Numerikus billentyűzeten (jobb oldalt) a + és- billentyűvel lehet szabályozni.

Ha nincs középső egérgomb, akkor nyomjuk meg a bal és jobb egérgombot, együtt.

 

View Options (Nézetbeállítások):
Egyszerűen kattintsunk a munkalapon (3d térben) a jobb egérgombbal és elérhetjük View Options lehetőséget. Itt pl. választhatunk a kamera nézetek között, bár alapból csak egy (persp) kamera létezik. Létrehozhatunk bár mennyi kamerát a
Create/Camera fenti menüből. Én létre szoktam hozni egy munka kamerát, amivel bátran pásztázhatod a teret. Amikor fontos nézetet akarsz rögzíteni, létrehozol egy újabb kamerát és folytatod a munkakamerával.


Te is észreveheted, hogy sokszor egy objektum messze esik és nehézkes ráközelíteni és megtalálni. Jelöld, ki oldalt az objektum nevét, nyomja meg az
(F) billentyűt. Ha nehéz a kamerát a tárgy körül forgatni (Pl. nagy ívben eltűnik előlünk), kattints a jobb egérgombbal és válaszd a (Frame Rotated) lehetőséget. Ha beimportálsz egy objektumot és nem látod, a nézeten kívül esik, jelöld ki oldalt az objektum nevét és nyomja meg a( Ctrl és az F) billentyűt egyszerre. Ekkor az objektumot eléd „ varázsolja”. Most már könnyedén a helyére rakhatod.

Szilárd vagy drótvázas megjelenítés között is választhatsz.
View / Shaded vagy Wireframe

A (
JEG)(Show) menüből kiválaszthatod, hogy mi legyen látható. (Fény, hang, fizika, kamera, navigáció háló).

Továbbá lehet választani a (
Grid) rács lehetőséget.

 

Scenegraph (Összetevők) Panel:
Egy nagyon hasznos eleme a GIANTS Editornak. Ha nem volna ez a képernyőn, csak válaszd fent a (
Window/ Scenegraph) lehetőséget. Ez hasonló, mint a Mayánál.  Itt mindent megtalálsz, amit az editor tartalmaz, objektumokat és objektum csoportokat, fényt, stb.

 

Nézzük csak, találunk néhány TransformGroups (csoportok) jelenetet.  A csoportosítás alap eleme a lehetőségeknek. Ha a csoportokat mozgatjuk, az összetevőik vele együtt mozognak. Hozzunk létre egy új Csoportot (Create/TransformGroups). Ha a nevét akarjuk megváltoztatni, (ez nem csak a csoportokra vonatkozik), akkor az Attributes panelon megtehetjük (ellenkező oldalon van az editor szélén). Ha nem látható akkor nyissuk meg a Window/Attributes menüben. Mondjuk, hogy az egyik csoportból át akarunk vinni egy objektumot másik csoportba, akkor 1. kiválasztjuk a tárgyat Edit/Cut (kivágás) parancs. 2 . Kiválasztjuk, melyik csoportba akarjuk beilleszteni és az Edit/Paste (beillesztéssel) végrehajtjuk.

 

Mint látható most, csoportot is lehet csoportoknak alárendelni.

 

Megjelenités: 3d szilárd testek, vonalak, kamerák, csoportok, fények, terep és hang források.

 

Úgy is lehetséges, hogy a CTRL + C a objekt másolás, CTRL + X tárgyakat vágni és CTRL + V tárgyakat beilleszteni. Figyeljük meg, amikor beillesztjük az objektumot, mindig a kijelölt (aktuális) objektum alá helyezi.  Ha be szeretné illeszteni egy tárgyat a hierarchia legmagasabb szintjére, (különállóként) Győződj meg róla, hogy semmit sem választottál ki a Scenegraph panelen. Ez úgy érhető el, kattints egy üres helyre a Scenegraph panelen.

Attributes (Tulajdonságok) panel:
Ha nem látható a tulajdonságok panel,
Windows/ Attributes, majd válassz ki egy objektumot a Scenegraph panelen, vagy a munkalapon a térben. Az egyik fontos dolog és megjegyzés, beírt érték háttere piros színűre változik, a beírt érték nem megengedett. (pl. a skála értékeit, az 1 a dinamikus merev test objekt).

 

Toolbar (Eszköztár):

Az eszköztár kb. így néz, ki mint ez. Ha az egérmutatót az ikonok fölé viszed, láthatod, hogy a funkciója szövegként megjelenik (angolul).

 

Értelmezzük az ikonok funkcióit gyorsan, balról jobbra.

 

File Operations (Fájl Műveletek):

 Create a new i3d-File (Új i3d fájl létrehozása)

 Open a i3d-File (i3d fájl megnyitása)

 Open i3d in text editor (4.1.4 or later) (i3d fájl megnyitása text editorban, csak 4.1.4verziónál, vagy újabb változatnál).

 Reload i3d (4.1.4 or later) (Megnyitás, betöltés frissítése csak 4.1.4verziónál, vagy újabb változatnál).

 Save the i3d-File (i3d fájl mentése)

 Save the i3d-File as (i3d fájl mentése más néven)

 Import an i3d-file (i3d fájl Impotálása)

 

History (Műveletek):

 Undo last action (Utolsó művelet visszavonása)

 Redo last action (Utolsó művelet megismétlése)

 

Physics (Fizika)
    * Play / Stop
Ha megjelenik az ikon, a fizikai mozgást szimulálja.

 

Toggle Local- World Mode (Helyi világ-mód bekapcsolása)
A praktikus eszköz Helyi-World mód, megváltoztatja a tájékozódást a munkalapon gizmók  helyi terét a tárgy Világ hely. (Sajnos még nem jöttem rá az értelmére).

 

Grid Snapping (4.1.5 vagy újabb. Rácshoz igazítás).
Az objektomok igazítását segédrácsok könnyítik.

 

Terrain and Terrain Foliage (A terep és növények):
 

    * Terrain Sculpt Mode (Terep, domborzat faragás, szint változtatás)
    * Terrain Detail Texture Paint Mode (
Terep texturák)
    * Terrain Foliage Paint Mode (
Terep növények)
    * Save Terrain Data (
Terep adatok mentése)

 

Texture Reload (Texturák frissítése objektumoknál):

   * Reload all Textures (Összes textura újra betöltése)

   * Reload Textures of selected objects  (Texturák újra betöltése a kiválasztott objektumnál)

 

Terrain Editing (Terepszerkesztés):

A terep szobrászat funkciót csak akkor használhatjuk, ha van terepünk (terrain). Ehhez pályát (maps)-ot kell megnyitnunk. Nyissuk meg a terepszerkesztő panelt Window/Terrain Editing. (Ha nincs a monitorodon hely és a Scenegraph panel még nyitva van, zárd be, addig, hogy minél több helyed legyen.) Vagy helyezd rá, ilyenkor általában sárgásan jelzi.

 

Ha a terepfaragás üzemmód aktív, akkor az egérgombok használatával emelni, simítani, mélyíteni lehet a terepet. Az erőt az határozza, meg hogy mennyire mozgassa az ecsetet. A táblázatnál állítható az ecset nagysága, körvonal simítása, keménysége, kefeértéke. Billentyűkkel is megváltoztathatjuk ezeket az értékeket. A "V" és "B" billentyűvel meg lehet változtatni az ecset méretét, az "N" és "M" meg lehet változtatni az ecset hatékonyságát. Ha egy szintet, magasságot akarunk lemásolni, vigyük rá az ecsetet és nyomjuk le a Ctrl és az R billentyűt egyszerre! Ezután a táblázaton tetszésünk szerin bármelyik egérgombra állítsuk a Replace lehetőséget. Most már ezzel a gombbal akár végtelenségig húzhatjuk az azonos magasságú szintet.

 

A terepfaragás ikon mellett terep textúrája festékmód található. A segítségével a terep átszínezése lehetséges különböző textúrákkal.
A használható textúra rétegeket a i3d-fájl határozza meg. (Ha meg szeretnéd változtatni a textúra rétegeket, meg kell nyitnod a i3d fájlt egy szövegszerkesztővel, (ajánlott: Notepad++) és módosíthatod a rétegeket ott.
(Ez a művelet csak profiknak ajánlott a nem megfelelő változtatás fájl sérülését okozza).

 

User Attributes (Felhasználói tulajdonságok):

A felhasználói tulajdonságok panel általában nem látható, ha megnyitjuk a szerkesztőt az első alkalommal. Válaszd ki a Windows/User Attributers. A Scenegraph panelen, látni fogjuk.

User tulajdonságok határozzák meg a szerkesztést, a használni kívánt motor (pl. egy script). Ez lehetővé teszi, hogy meghatározza objektum speciális tulajdonságát, és minden tárgyat a helyszínen.

 

Animations Panel (Animáció Panel (4.1.5 vagy újabb verzióknál)
Particle System Panel (Szemcse, füst, részecske Panel (4.1.5 vagy újabb
verzióknál)

A részecske-rendszer panel lehetővé teszi, a részecske szerkesztés rendszerek valós idejű elő nézetét.

 

Spline Editing (Vonalak szerkesztése (4.1.5 vagy újabb verzióknál)

Ezzel a lehetőséggel szerkesztheted a vonalakat, csúcsaikat (CV) egy mozgó körbe. Törölni vagy áthelyezni, vagy beilleszteni új csúcsokat és vonalakat.

 

Scripting (Parancsfájlok)
Létezik script mozaik.
ENTER-rel akkor új sorokat vihetsz be. SHIFT + ENTER majd a kódot a szövegmezőbe.

 

Írd be a következőket:

Aztán üsd le a SHIFT + ENTER és a string kinyomtatják fent.
 

Az alkotónak hasznos lehet sok mindenre. Például a futtatható szkript részlet, hogy teszteljék a köd beállítások egy i3d jelenet:

 

Replace Dialog (Dialógus felváltása)

Ha szeretnél cserélni egy tárgyak jelenetét, akkor menj a Edit/Replace  panelt nyisd meg. Válassza ki a cserélni kívánt objektumot, akkor üsd le a cserét. Ugyanígy tesz, ha objektumot szeretnénk cserélni, és válaszd ki, hogy meg akarod tartani a felhasználói tulajdonságokat, vagy sem. Most helyettesítheti, egyetlen tárgyat, váltja fel, illetve lehet helyettesíteni minden olyan tárggyal, amely hasonló ahhoz, amelyet a kiválasztott.

Megjegyzés: lecseréli az összes nem-csak működő tárgyat, hanem a hierarchikus a tárgyakat is, egyetlen funkció működésével.
Ez a funkció nagyon hasznos, mert használni tudod, hogy helyettesítsél egy objektum referencia funkciót a Te i3d fájl jelenetedhez.

 

Interactive Placement (Interaktív Elhelyezés):
Ez egy igazán szép megoldás a szerkesztőben, ezt meg kellene próbálnod legalább egyszer!
Jelöld ki egy tárgy vagy objektum felszínét, majd tartsd lenyomva a
CTRL + B + BEG, ezután bárhová mutatsz a tárgy rögtön ott lesz.

Tipp: Ezt meg tudod csinálni az összes, tárgyal. Jelölj ki a Scenegraph panelon kamerát vagy fényforrást. Pl. kiválaszthatjuk az aktuális kamerát, majd helyezze a kamerát egy hely messzebbre eső pontra, lehetővé teszi a kamera gyors áttelepítését.

Ha a fentiek után (tehát kijelölés, balegér gomb felenged,
Ctrl plusz B billentyű lenyomás), újra rákattintasz a tárgyra balegér gombbal, de márt, nem engeded el, mozgatod a tárgyat és közben megnyomod a Ctrl billentyűt, a tárgyat klónozza és véletlenszerűen forgatja, ha SHIFT billentyűt nyomod meg közben akkor csak klónozza az adott helyen mindig.  (Nagyon hasznos, ha például szeretnénk létrehozni egy erdőben több száz véletlenszerűen elforgatott fát).

 

Other functionality (Egyéb funkciók):

Edit/Clear History:  undo / redo history. (Ez törli az előzményeket.  Mégsem/Mégis)

Edit/Move to Camera:  (Ctrl és az F együttes lenyomása)(Kamera elé helyezés. A kijelölt objektumot a jelenlegi nézethez igazítja).

Navigation Speed: (Navigáció sebesség. A kamerát mozgatja gyorsabban vagy lassabban. Használatát Numerikus - és + billentyűvel változtathatjuk.(Jobb alsósarokban látható az érték).

 

Keyboard short-cuts Key  Function (Billentyűzet, Gombfunkciók):
 

Alt + BEG Kameranézet forgatása
Alt + KEG Kameranézet mozgatása
Az
Alt + JEG  Kameranézet zoomolása
Alt + LMB + RMB Kameranézet mozgatása (akiknél nincs középső egérgomb)
F Kijelölt objektumhoz igazítja a nézetet.
- Kisebb sebesség navigáció
+ Emelkedő navigáció sebesség
4 Drótváz mód (Nálam nem működik)
6 Árnyékos mód (Nálam nem működik)
Ctrl-S Mentés
Ctrl-Z Visszavonás
Ctrl-W Replace Dialog (4.1.6 vagy újabb verzióknál)
Ctrl-X Kivágás
Ctrl-C másolás
Ctrl-V beillesztés
Ctrl-D Kijelölt objektum vagy csoport duplázása
Ctrl-F Az objektumot a Kameranézethez Igazítja
Ctrl-B Interactive Objektum elhelyezés (tartsa lenyomva a bal egérgombot és szabadon mozgathat)
+Shift Klónozás adott helyen elhelyezés
+Ctrl Klónozás elhelyezés véletlen y tengely körüli forgás
Ctrl-R Terepmagasság felvétele (Terepmód, faragás ecsetnél)
V Ecset ugarának csökkentése
B Ecset sugarának növelése
N Ecset kapacitás csökkentése
M Ecset kapacitás növelése

F8 Adatok megtekintése
Shift + Enter Execute Script (Script Window) (Nálam nem működik)
X Rácshoz igazítás (4.1.5 vagy újabb verzióknál)
Törlés spline ellenőrzés csúcs
(4.1.5 vagy újabb verzióknál)
Új beszúrása Insert spline ellenőrzés csúcs
(4.1.5 vagy újabb verzióknál)